לא תאמינו, אבל בליבת האירועים שהתרחשו במלון נתניה בפסח האחרון שאירח למעלה ממאות משפחות במגזר החרדי, נכנסו מאות הורים, גברים ונשים בלבד, לסדנא מרתקת עלל נושא התמכרויות במגזר החרדי. אין ספק דב שנושאים שהיו עד לפני כעשור מתחת לשולחן, היום גלויים בסדנאות והרצאות בתוככי אירועי המגזר. נכנסתי לשעתיים שלא אשכח.

"בלי הכרת הטוב להתמכרות- לא ניתן להתקדם מהומה!!"

הרב שלכטר חזר על עצמו שוב ושוב בקולו העדין אך מלא עוצמה תוך כדי שהוא מרים את קולו לסירוגין להדגשת הדברים מאוד קל לראות בהתמכרות רק את השלילי את ההפסדים שלנו את הכסף שבזבזנו בהימורים או השעות על גבי שעות מול המחשב, התמכרות לשתית אלכוהול, סמים, קלפים, מין והזנחת המשפחה, השמנה מאכילה כפייתית אבל האם יש לנו מושג בכלל על כמה כאב זה יושב?

בעולמו של המכור הנושא שהוא מכור אליו עבורו כאוויר לנשימה, התמכרות לא נולדת בוואקום ומשיל את התלות בהתמכרות לצמא במדבר אחרי כמה וכמה ימים ללא מים. האם יש מחיר לכמה הוא יהיה מוכן לשלם עבור שתיית כוס מים ?! והאם יכול מישהו בתנאי מעבדה לשפוט את הסכמתו לשלם הון תועפות בשביל ליטר מים, סכום לא פרופורציונאלי?! תוך כדי הוא חצי שואל וחצי עונה. הרב שלכטר המשיך: "כל סכום שאדם משלם עבור משהו זה הסכום שעבורו ברגע נתון זה

המוצר שווה כמובן בתנאים ובעולם אחר כל הנתונים היו שונים אבל ברגע שהמכור מסכן ומאבד הכול בעד שימוש בהתמכרותו זה אומר שעבורו אין משמעות לכלום. בחווייתו הסובייקטיבית של המכור ולא משנה למה הוא מכור זה להיות או לחדול ולכן במקום להשליך על המכור את עולמינו הרגשי ובגלל שהתמכרותו מערערת אותנו - אנחנו שופטים אותו ומתוך שיפוטיות אין לנו יכולת לעזור לו בא ננסה להבין למה עבורו העולם הוא לא מוגן למה בחוויה שלו, הוא במדבר ללא מים בוא נעזור לו למצוא מים במדבר וממילא לא יצטרך לרכוש מים בסכומי עתק...

בואו ניתן להתמכרות ללמד אותנו, נפתח שמיעה מוזיקאלית -להקשיב להתמכרות ולסיפור מאחוריה ובעיקר מה הצורך הרגשי מאחוריו? ואת זה נוכל לעשות שנהיה קשובים לפרטים הקטנים מתי ההתמכרות החלה? ואיך היא באה לידי ביטוי "ברחל ביתך בהקטנה" והכול מתוך המון אמפתיה וחוסר שיפוטיות.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'Mame' ותישארו מעודכנים

האם יש דבר כזה תגובה לא פרופורציונאלית? שאל הרב שלכטר את משתתפי ההרצאה ושתק לרגע לאפשר לעקל ולענות. נשמעו דעות חלוקות בחלל החדר מבין המשתתפים היו כאילו שאמרו בוודאי שיש וכאילו שסברו אחרת.

אין דבר כזה תגובה לא פרופורציונאלית פסק הרב שלכטר נחרצות, כל תגובה ואין זה משנה כלל ועיקר עוצמתה בחוויה הסובייקטיבית של המגיב היא תואמת אחת לאחת את תחושת האיים וככל שתחושת האיום תשתנה כך גם התגובה. שמישהו רוצח מישהו בגלל שקילל אותו או מישהו ממשפחתו, המשיך הרב שלכטר להמחיש את דבריו.

והפעם על ידי משל בחווייתו הסובייקטיבית של הרוצח ברגע הרצח, הנתונים הכוללים היו כאילו שכל תגובה אחת לא הייתה הולמת את תחושת האיום שהוא חש מזה שקללו אותו זולת רצח. ואם רוצים לעזור לו אנחנו חייבים להבין את עולמו הרגשי ומדוע הרגיש מאוים כל כך עד כדי שהיה צריך להגן על עצמו בצורה כזו, ואנחנו נעשה זאת לא רק למנוע את הרצח הבא אלא ובעיקר לעזור לו להרגיש בטוח יותר בעולם סביבו. ולכן סיכם הרב שלכטר את דבריו הכרת הטוב להתמכרות חיונית כצעד ראשון להחלמה.

מאחר שרק אחרי שנבין איך נולדה ההתמכרות, ועד כמה העולם לא היה מוגן בלעדיה רק אז נוכל להתחיל לגשת לריפוי והדרך לריפוי עוברת בראש ובראשונה בהפיכת העולם למקום בטוח יותר.

עוד סיבה שצריך שנכיר טובה להתמכרות - זה שבלי תחושת חוסר השליטה בהתמכרות המכור לא היה מגיע לטיפול למרות שעולנו לא בטוח ודווקא בגלל רצונו לשלוט על ההתמכרות ואי יכולתו לעשות זאת, זה מביא אותו לבקש עזרה וזה כאמור פותח לנו צוהר לחייו ומאפשר לנו באמת ובתמים להתחבר לכאב הגדול בתוכו פנימה.

שמגיע אלי מטופל סיפר הרב: שסובל מהתמכרות לבקש עזרה -מה הוא בעצם רוצה ממני?

הרי ההתמכרות זה המקום היחידי בעולם שהוא יכול להרפות ולהרגיש מנוחה ממלחמת ההישרדות היומיומית שהוא מנהל על חייו, אז למה לדעתכם הוא מבקש להיפרד מהמקום היחידי שנותן לו תחושת מוגנות גם אם היא רגעית ולא אמתית?

הסיבה היחידה שהמכור מגיע לטיפול זה בגלל הכאב להיות תלוי במשהו מבלי יכולת לשלוט בו עבור המכור, חוסר תחושת שליטה. היא תחושה בלתי נסבלת בעליל המכור חייב לחוש שהוא בשליטה והעדר תחושה זו כאמור יוצרת אצל המכור צורך להגן על עצמו מתחושה זו והוא מגיע לטיפול שאנחנו המטפלים נעזור לו להשיב את השליטה לחייו.

האם נעשה זאת ונעזור לו להשיב את אותו תחושת שליטה לחייו? אם כן מה הועלנו? הרי יש כאן חלון הזדמנות יקרה מפז חלון שבו אין למכור -תחושת שליטה והוא מרגיש חסר אונים האם לא כדאי לנצל את הנטרול במערכת ההגנה שלו על מנת לחבר אותו לעולם?

ולכאן נכנסת הזוגיות- ההתנגשות בין שתי מערכות שליטה שלה ושלו מאפשרת להם יחדיו ליצור קבוצת תמיכה זוגית המשמשת פלטפורמה אמתית ליצירת חוויה מתקנת ובניית אמון מחדש בעולם.

דרך הטיפול כל אחד מבני הזוג יכול להיות "המטפל" המכיל אחד של השני וזאת על ידי שלא יפחדו מהפחד ולא ינסו לשלוט על השליטה.

קונפליקט זה מתנה כל קונפליקט זה מתנה חיזק הרב שלכטר את דבריו הקונפליקט פירושו שתי מערכות הגנה שהתנגשו וכרגע מנטרלות זו את חברתה ומכאן ההזדמנות היקר מפז לבנות אמון מחדש בעולם וזה מתנת התרפיה בזוגיות "עזר כנגדו" - העזר בגלל הקונפליקט התנגשות של מערכות השליטה סיכם הרב שלכטר את דבריו.

התרגשתי ששמעתי את דבריו: כל-כך הרבה רגש וחמלה יצאו מפי האיש הצנום משהו שסיים הרגע את דבריו זיעה קרה כיסתה את פני, המילים שלו פילחו שוב ושוב את לבי.  כל חיי ידעתי שהצורך שלי בכתיבה מגיעה ממקום עמוק בתוכי היא יושבת על צורך רגשי מרכזי.

אני הרי אוהבת ומכבדת את בעלי ויודעת שהוא אוהב אותי .לעולם לא רציתי להכאיב לו ומצאתי את עצמי מכאיבה לו שוב ושוב בשעות על גבי שעות שאני מקדישה "לעבודתי". כותבת כתבות ופוסטים ויושבת עד השעות הקטנות של הלילה. גם אם אני לא מרוויחה כסף עבור פרסומם. ולא הכסף מניע אותי לכתוב מאמרים כתבות.

כמה טוב לדעת שהוא שומע את הדברים כמוני ובמקום להכאיב זה לזה, נוכל לצאת יחד למסע של קבלה והכלה מתוך שותפות גורל בדרך לחירות אמתית. בסיום ההרצאה הודיתי לרב שרגא שלכטר על המתנה שהעניק לי ולבעלי. בהרצאתו לפני קהל מכובד ודתי של מאזינים. "טיפ לזוגיות טובה והבנה."

בסיום, סיפר לי שלכטר שבחודש הקרוב הוא יוצא לדרך עם סדנא מעמיקה בתחום לזוגות בכל רחבי הארץ.