הימים הראשונים אחרי הלידה מביאים איתם רגשות לא צפויים. נשים רבות לא מבינות מה עובר עליהן. רבות יגידו לאחר זמן "הייתי מדוכאת מאוד אבל לא אמרתי לאף אחד, כי לא שאלו וגם כי הרגשתי נורא מדי מכדי להעלות את העניין". למה זה קורה? מדוע לעיתים בימים הראשונים שלאחר הלידה חיים להם ביחד רגשות של עצב ושמחה ותחושות ביניים לא ברורות.

של מי התינוק הזה?

ובכן, נשים רבות צריכות זמן כדי להיפרד מתמונת התינוק אותה ציירו להן בעיני רוחן בטרם לידה. לעיתים, התינוק האמיתי שונה לחלוטין ממה שדמיינתן והפרידה מהתינוק הדמיוני כואבת לעיתים, בייחוד אם מדובר בפג או חס וחלילה תינוק עם נכות מסוימת. לעיתים גם אם התינוק בריא, את לא יכולה להתמודד עם זה שהוא שונה כל כך ממה שציפית או עם העובדה שהייצור הקטן והחמוד הזה הופך אותך לאימא במובן האחראי של המילה. את יודעת שמעתה חלה עלייך מחויבות ואחריות אין קץ כל יום, 24 שעות ביממה.

הרגשות העזים הללו שפוקדים אותך אחרי הלידה הם חלק בלתי נפרד מהתהליך ויש להם ערך ביולוגי להישרדות התינוק. ללא רגשות אלה היית בגדר מטפלת ולא יותר. הרגשות שאת חווה הם טבעיים לחלוטין כל עוד מדובר בעשרת הימים הראשונים ונשים רבות מתנסות בהם גם אם לא יודו בכך.

לא מדובר בדיכאון. למעשה לפעמים תרגישי שאת במצב רוח טוב כל הזמן, אך ייתכן שבזמן מסוים במהלך הימים הללו תהיה ירידה חדה במצב הרוח. לאלה אחראיים גורמים כמו תפרים כואבים, בית החולים, הדאגה לתינוק, השאלה המטרידה האם תהיי אימא טובה, ובעיקר העובדה שהחגיגה נגמרת ועכשיו מתחילה העבודה הקשה. אל תיבהלי מהתנודות במצב הרוח, הן נורמליות לחלוטין.

בנוסף לכל, אחרי הלידה תביטי בגופך בצורה שונה לחלוטין. אם לפני הלידה נהנית מגוף חלק ומתוח, משיער מלא ומבריק, משיא הבשלות ומאיזון הורמונאלי מושלם, הרי שעכשיו אחרי הלידה את מרגישה מרוקנת משהו, את מניחה יד על הבטן ומרגישה את קפלי העור הרכים, מותניים עבים, וירכיים כבדות. ועוד כל מיני דימויים ייתכן שאכן קיימים במציאות אך גם אם לא הם קיימים בתחושותייך. 

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'Mame' ותישארו מעודכנים

גם בפלג הגוף התחתון יהיו שינויים. הרגליים נפוחות יותר וגם הקרסוליים. אל דאגה, מדובר בשינויים זמניים. בשבוע שלאחר הלידה מאבדת האישה באמצעות הזיעה את עודף הנוזלים שאינן זקוקות להם יותר והנפיחות יורדת. אם תבצעי תרגילי התעמלות בזמנך החופשי (את תמצאי את הזמן הזה לעצמך), הקפידי לבצע סדרות תרגילים מיוחדות לתקופת אחרי לידה. מדובר בעיקר על תרגילים להגמשת בטן, שיקום מתח שרירי הבטן, חיזוק שרירי האגן, תרגילים להמרצת זרם החלב ועוד.

חשוב שמבית החולים תגיעי לבית חם ואוהב עם כל התנאים לגידול ילד בשלווה ובנחת. בהמשך עלייך להשלים עם עצמך וכדאי שגם בן הזוג ישלים עם המראה החדש שלך.

תפקידו של בן הזוג:

גם בן הזוג שלך עשוי להתנסות ברגשות חזקים בתקופה הזו. הוא עשוי להתנדנד בין דמעה לצחוק אחרי הלידה. החברה המודרנית נוטה להדגיש את חובת הגבר לתת כתף תומכת לאם בזמן זה, אבל אין לשכוח כי גם גברים מושפעים מחוויית הלידה בצורה חזקה מאוד וגם בהם חל שינוי, במיוחד בילד ראשון. גם את השמחה שלו עלול ללוות צער כיוון שהקשר הרגשי והקרוב שהיה בינו לבין אשתו נפגם מעט עכשיו כשהאישה כולה נתונה לילד.

הגבר חייב להיות מוכן נפשית לתקופה זו, ואם אינו יכול לעשות זאת לבד אין זו בושה להיוועץ באיש מקצוע. אפשר ללכת יחד עם האישה בשבועות שלפני הלידה כחלק מן ההכנה ללידה. וכך, במקום להיות מתוסכל, הוא יכול להרגיש חלק בלתי נפרד מהחוויה ולקחת חלק בטיפול תוך שהוא מקבל את אשתו כמו שהיא ויודע שמדובר במצב זמני.

אנו טוענים שאסור לבני הזוג לשכוח את עצמם בתקופה זו ואסור להזניח את הזוגיות. מותר לשים את הילד לפעמים אצל הסבתא ולצאת יחד להליכה, חדר כושר, פעילות גופנית, סרט טוב או מסעדה. זוגיות טובה ואנרגיה חיובית בין הבעל לאשתו ישפיעו על התפתחות טובה של הילד.

אבל תזכרי, התינוק הקטן הזה הפך אותך בעצם, לאמא! אמא זו מילה חזקה זו משמעות זה דבר שאין לו ערך. כי אי אפשר להעריך אותו בשום סכום שבעולם, את זכית! העבודה היא קשה, אך הסיפוק הוא יהיה גדול, הרבה יותר ממה שציפית.