הקיץ כבר כאן כמעט במלוא עוזו, וזה אומר בעיקר אווירת חופש, אם אלה הנסיעות המשפחתיות לחו"ל, הרבה ביקורים בברכה ובים ולילות הקיץ הנעימים והארוכים. כיאה לעונה זו המפגשים החברתיים והמשפחתיים גדלים ועמם כל הטוב אשר מונח על שולחן האוכל, וכאן בדיוק אנחנו נכנסים לתמונה.

הבעיה: התפריט החברתי

אין לנו כל ויכוח, אין ספק כי עוגות וגלידות הם טעימים ותמיד נחמד לראות אותם על כל שולחן אוכל. נו, ואתם יודעים כבר לאן אנחנו מובילים... אפשר גם להגיש חלופות לא פחות טובות וטעימות שיהיו בסימן בריאותי יותר ומשמין פחות, למשל פירות, סורבה או אייס לימונענע מרעננת.

עוד נקודה חשובה הוא המנגל הישראלי, סמל החברותא הישראלית של יחד ובילוי חברתי ומשפחתי משותף. כן כן, שוב אנחנו פה כדי להגיד לכם שהמנגל מסמל גם לא מעט מן הכשלים התזונתיים של התפריט הישראלי וההרגלים הרעים שלנו. התוצאה המידית עלולה להיות עלייה חדה במשקל וזה בטח לא משהו שאתם שואפים אליו. ובכן, זה לא מוכרח להיות כך.

הפתרון: התפריט המאוזן

ישנה אפשרות לשלב בין ההנאה החברתית לתזונתית באופן שיכול לעזור לכם שלא למעוד. ריכזנו עבורכם מספר כללי אצבע פשוטים, כולל מחשבון קלורי של ארוחת מנגל לדוגמה, כדי לעזור לכם לעבור את הקיץ בשלום ולהיכנס לבגדים החורפיים בשלום.

בחירת הבילוי החברתי

יש עוד דברים לעשות בקיץ חוץ ממפגש חברתי לארוחה על האש. גם אם אתם נמנים אם אלו שזהו הבילוי המועדף עליהם, ועונת הקיץ הישראלי הארוכה מפתחה אתכם לעוד ועוד אירועים כאלו, השתדלו להימנע משיגרה שבה אתם עושים מנגל, "בכל שבוע" עם החברים הטובים.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'Mame' ותישארו מעודכנים

תכיפות מספר הפעמים שבהם אתם בוחרים לקיים את הנוהג הזה של ארוחה משותפת על האש, היא הנדבך הראשון ברמת המודעות שאתם צריכים לגלות לגביו. חפשו רעיונות חלופיים למנגל בלי לגרוע מהעניין החברתי, למשל משחק קלפים, הליכה משותפת, התעמלות וכיוצא באלה, אנחנו בטוחים שאתם יודעים יותר טוב מאתנו מה יכול לעניין אתכם ואת סביבתכם.

גודל המנות

 אפשרי לאכול ארוחה חברתית שהיא גם נכונה תזונתית, דבר ראשון הקפידו על גודל המנות. בדיוק כמו בארוחה "רגילה", אל תגיעו רעבים לארוחה, זו לא הסעודה האחרונה, בטלו את הנטייה שלכם לפנק את עצמכם ולחרוג מהשגרה על ידי כמויות גדולות מדי, מאכלים נלווים משמינים מדי, וקינוחים מיותרים בצורת פיצוחים או עוגות.

שעת הארוחה

נסו כמיטב יכולתכם שלא למקם את הארוחה בסוף היום בערב אלא בשעות מוקדמות יותר. הגוף זקוק לשש שעות בערך בכדי לעכל בשר או ארוחה "כבדה", אל תלכו לישון כשאתם מניחים לגוף את ההתמודדות הזו. אם תכננתם לעשות ספורט באותו היום, אל תוותרו על כך. אימון טוב יעזור לכם להתמודד עם תצרוכת קלוריות חריגה והוא בהחלט יכול להיות יעיל דווקא ביום כזה.

מחשבון קלורי

זה בדיוק הזמן למחשבון. נסו לפרק את הארוחה המיועדת שלכם לחישוב קלורי מדוד ועשו זאת מראש. הדבר יסייע לכם לא לקנות יותר מדי אוכל ולהתאים את הכיבוד לכמות המשתתפים.

הנה דוגמה לחישוב הקלוריות בחלק מן המוצרים הפופולריים אותם מוצאים במנגל הישראלי:

פיתה: 210 קלוריות

כף חומוס: 80-70 קלוריות

כף טחינה: 45 קלוריות

כף חצילים במיונז: 50 קלוריות

1 נקניקיה: 100 קלוריות

המבורגר (150 גר'): 400-350 קלוריות

צלעות כבש (200 גר'): 600-550 קלוריות

סטייק בקר (150 גר'): 400-350 קלוריות

סטייק עוף (150 גר'): 200 קלוריות

1 קבב (100-80 גר'): 140-120 קלוריות

חזה הודו (150 גר'): 200 קלוריות

כבד עוף/בקר (100 גר'): 180-160 קלוריות

1 כנף עוף עם רוטב: 140-120 קלוריות

כוס יין אדום יבש/חצי יבש: 150-130 קלוריות

בירה לבנה – 330 מל': 150 קלוריות

לסיכום, השוו את הרגשתכם לאחר ארוחה חברתית בה הקפדתכם על כל הכללים לתזונה נכונה, לזו שהייתם נוהגים לעשות קודם לכן עם המשפחה בקיץ, ותנו לתחושה הטובה הזו ללוות אתכם לאורך הקיץ גם בארוחות הבאות.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, מנהלת מלב"י – מרכז לטיפול בהשמנת יתר, אסיא מדיקל, אסותא רמת החייל.