בוודאי יצא לכם לשמוע את המשפט "יש לך פוטנציאל אבל אתה לא מנצל אותו". אחד המשפטים המתסכלים ביותר, לא כך?

זהו משפט שמודיע לנו שיש לנו פוטנציאל ולכן דורשים מאיתנו "יותר", אבל אף אחד לא מסביר לנו מהו הפוטנציאל? איך מנצלים אותו? האם באמת מה שאומרים לנו הסובבים הוא נכון או הם רק רוצים לדרוש מאיתנו ועל כן הם מניחים שיש לנו "המון" פוטנציאל?

בכדי להבין את נושא הפוטנציאל העצמי ומימושו, אני רוצה לפתוח במשל מאוד יפה לכשעצמו, ומדויק בהקשר הנוכחי.

דמיינו כי אתם נמצאים במדבר שממה, אתם נושאים עמכם שני כדי מים אחד מלא עד חציו והשני ריק. כעת הגעתם לנווה מדבר ואתם יכולים למלא אך ורק כד אחד ממקור המים, איזה מהכדים הייתם בוחרים למלאות? בוודאי שאת הכד הריק, אבל יתכן ושמתם לב כי לא אמרנו לכם פרט קריטי, מהו גודל הכדים? הרי בוודאי אם הכד הריק הוא חצי ליטר והכד המלא עד חציו הוא 20 ליטר היינו לוקחים את הכד המלא.

שמתם לב כי כשקראתם את תחילת הסיפור הינחתם בלי ידע מוקדם כי שני הכדים בסיפור הם שווים בגודלם, הנטייה הטבעית להניח כי הכול ממוצע אינה נעצרת רק בדומם-כדים, אלא גם על בני האדם הסובבים אותנו אנחנו מסתכלים כשווים ביכולותיהם, "אם רק הייתה להם ההכשרה המתאימה הם יכולו לעשות כל דבר". גם ארגונים מקצועיים רבים שולחים את  עובדיהם להכשרה מקצועית בכדי להתגבר על חולשות.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'Mame' ותישארו מעודכנים

וכאן טמון המוקש, בגלל שאנחנו נוטים למדוד את כולם כבעלי יכולות שוות פחות או יותר, אנחנו נוטים להשתמש בטכניקה שגויה והיא – שיפור החולשות, זו הטעות!

רוב החוקרים כיום מניחים כי אדם באמצעות עבודה קשה יכול לגשר על יכולות חלשות, אבל אם אדם רוצה להוציא את המיטב מעצמו הוא צריך לעבוד בשיטת "היתרון היחסי", כלומר לא לנסות לשפר יכולות או לכסות על חולשות, אלא למצוא יתרונות. לא חייבים דווקא יתרון מיוחד ופינומנלי, אלא יתרון "יחסי",  כלומר יחסית לסביבה.

שרטטנו במילים ספורות מה הרעיון שעומד בבסיס שיטת ה"יתרון היחסי", אבל בכדי להבין מדוע שיטת היתרון היחסי היא טובה יותר משיפור יכולות צריך להרחיב במעט.

מתוך מגוון גדול למדי של תכונות, לכל אדם יש מספר תכונות בולטות במיוחד, ישנם שאינם מודעים לתכונות המיוחדות להם, ויש המודעים לתכונות המיוחדות שלהם אך מנועים מליישם

אם נכיר בכך שיש בנו מערך תכונות שונה מאנשים אחרים, וננסה לאתר את היתרון המיוחד לנו, נחסוך מעצמנו סבל רב ותסכול הכרוכים בניסיונות שווא לא להיות "עצמנו".

 אותם בגלל קודים חברתיים, בגלל חסימות פסיכולוגיות וכדו'. למרות התפיסה של הפסיכולוגים המודרניים כי האדם צריך ליישם את היתרון היחסי שלו, רוב תכניות ההדרכה עדיין מלמדות לשפר חולשות במקום לאתר יתרונות ולהסיר חסמים בפני היתרונות היחסיים של המודרכים.